lördag 27 augusti 2011

Våra greatest hits

  1. Vi står utanför Berghs, det är februari och mina fingrar är stela av köld. Allt snurrar, jag är lite berusad av situationen och av din skönhet. Jag frågar om jag får låna din tändare, och du ler så varmt mot mig genom minusgraderna. 
  2. Du ringer mig innan jag hunnit dricka mitt morgonkaffe. Du är inte ledsen, men något inuti dig har rasat under natten och du behöver mig. Vi känner inte varandra än, men jag vill vara där för dig. 
  3. Jag bryter ihop på Slakthuset, och du tar min hand lite försiktigt. När jag säger att jag vill gå ut själv låter du mig, för du vet att det är precis vad jag vill ha av dig. En vän som finns där, men som låter mig vara. 
  4. Vi sitter mitt emot varandra på Sturekatten och försöker fylla tomma textdokument, men vare sig du eller jag lyckas. Vi erkände inte riktigt det för varandra då, det kom längre fram. Vi låtsades fortfarande lite, ville inte riktigt visa våra brister. Vi sa "jag med" och skrattade. 
  5. Vi har blöta underkläder på oss, det är en vacker sommarnatt och bådas våra inre är uppvärmda av tetravin och argentinska kryddor. Våra läppar börjar anta en blå ton, men de ler ändå. I dina ögon gnistrade liv och rörelse. Vattnet når knappt upp till mina knän, men mina lungor är fyllda till bristningsgränsen. 
  6. Det är morgonen efter, och våra kläder har nästan torkat. Jag ligger i en säng, du sov på en soffa hela natten. Du tittar på mig med den där blicken, den som säger "jag vet hur du känner nu". 
  7. Den natten du sa a) Du har allvarliga problem med män, Jennifer b) Det var inte konstigt att dom inte förstod dig, du var femton och tänkte bara på blod, sex och Bret Easton Ellis. 
  8. Vi sitter i en biosalong, det är sommar men vi låtsas att hösten är här. Vi skrattar lite för högt, och lite för länge. Det sitter säkert hundra personer i biosalongen, men i det ögonblicket är det bara du och jag. 
  9. Vi har arbetat hårt under slitsamma förhållanden. Vi är trötta, och sitter på Gullmarsplan i väntan på en buss till dig. Du säger att jag inte behöver förklara, att du vet hur jag känner nu och att jag inte vill längre. Du förstår. Jag vill gråta, men det blir inte så. Istället åker vi hem, dricker vin och somnar till Dexter. 
  10. Tillsammans med en vacker man vi båda känner så mycket kärlek för står vi på en balkong och ser ut över våran stad. Din blick gnistrar, och jag säger inget när du går ifrån en stund. Du står med ryggen mot mig, men jag ser allt. Och efteråt vet vi båda vad som hände i det ögonblicket. Tänk att vi får bo i en så vacker stad. Tänk att vi hittade varandra i det här vackra kaoset. 


1 kommentar:

  1. Jag har väntat med att kommentera för att jag ville skriva något långt och vackert, något som nästan kunde leva upp till allt allt allt vi redan upplevt tillsammans. Men det går inte bättre än du nu gjort det, faktum är att det borde bli en bok. I en bok av Bret Easton Ellis skulle alla våra oddities prisas och alla mina normala drag hamna i skymundan. Du skulle gråta dig till sömns (av lycka) varje kväll och jag skulle bli knäpp och förverkliga det tvistade. Men vi skulle aldrig glömmas bort, inte på riktigt. Förlåt men mitt huvud är seg kola (ytterligare en klyscha, var är Johannan i mig??). Älskar dig, du vet.

    SvaraRadera